אחת הספרים שהשפיעו עלי כמעט היפטנו אותי בקריאה הוא ״קופסה שחורה״ של עמוס עוז, אומנם קראתיו מזמן לפני שנים (סוף שנות ה-90) אבל אני זוכר את השפעתו עלי ואת עוצמת המילים והמשפטים שעולים ממנו, כמה מלא פליאה הייתי מהיכולת שלו לכתוב כאילו במקום בעט לכתוב עזרת סכין מנתחים, משפטים כמו ״יש אושר בעולם, אלק, והייסורים אינם היפוכו.״ / ״הנורמליות היא בריחה מהחיים״ / ״כל יום שעובר הוא עוד עמק ועוד גבעה שהמוות כבש מידינו.״ / ״אופיו של אדם נוצר בידי ההרגל.״ / “יש אושר בעולם, אלק, והייסורים אינם היפוכו אלא המבוי הצר שבעדו עוברים בכפיפה, בזחילה, בזחילה בין סרפדים, אל קרחת היער שטופה בכסף ירחי.”
הכתיבה של הספר דרך מכתבים מאפשרת לומר דברים שהשיח היום יומי אולי אינו מאפשר לו, אבל מהות השם ״קופסה שחורה״ בא ממש מהמקור ותפקידו אותו תפקיד, בכל פעם לאחר התרסקות או תקלה להבין את המכלול שהביא לדברים בכדי שנבין מה באמת קרה וכיצד לתקן, אתמול קיימנו אימון חוזים שבו תוך כדי פעילות ניתחנו צעד צעד כיצד הטעיה או מבט באופן מסויים מביא למסקנה וכיצד התבוננות בסדר דברים אחר ונכון מביא לתוצאה המיוחלת, כל קרובי ובני משפחתי שחוו כך או אחרת שואה, מצוקה, העבירו לי מסר אחד ״תחייה…״ / במותם ציוו לנו את החיים זועק בימי זכרון חבל שאנו שוכחים זאת לעיתים בשאר השנה.
המפגש של יום הזיכרון, השם ״קופסה שחורה״ ועוד דברים שעלו מול עיני בסבב הקריאה היומי גרם לי לבחור בעניין ככותרת, לפני כשנתים כתבתי שהאויר הוא חסר בימים כאלה, החשיבות של התבוננות לאחר ״בקופסה השחורה״ שהביאה כמעט להשמדת עמנו ודאי מחייב אותו ללקחים, לגאווה, לשמחה ולהבנה שלא לעולם חוסן ואם לא נדע לתקן, לשמר ולשפר את הדברים, דברים עלולים לחזור לידי כך.
המאמץ שאנו כבודדים חייבים לעשות למען האחר ולמען החברה, ההבנה העמוקה כי עקרון הערבות הדדית הוא ורק הוא תעודת הביטוח היחידה שיש לנו בכל המסע הנפלא הזה, הזכרון החי (שהולך ונעלם) לא ישכיח מאיתנו את שקרה את שיכול להתרחש שוב – נזכור ולא נשכח.
כל היתר פחות חשוב היום. ועדין חדוות החיים וחדוות הדרך היא נר לרגלנו, זה בסדר גמור לחיות זה בסדר גמור לשמוח – לא כולם מבינים זאת. נסיים שוב בציטוט מתוך ״קופסה שחורה״ לשם חשבון הנפש ולשם ההבנה ״יש אושר בעולם, אלק, והיסורים אינם היפוכו אלא…״.
בספרו לעיתים הוא מצוטט מסיים מתוך תהילים במקרא כך בסופו וכך בכותרות המכתבים, לבין שירים של אלתרמן כמו חלקים מהשיר ״הבכי״ הלכתי הבוקר להקשיב לו, שמעתי אותו הבוקר אבל המילים עברו לידי לא שמעתי אותם. רק הלחן וקולה היפה של רוני אלטר התחבר לי טוב למצב הרוח שעולה מן היום – ואחרי הכל אני מחייך ומלא שמחה לקראת היום והחיים שלפנינו.
גדעון באמצע בספר לערך כותב ״השאיפה להרוס את ההווה בשם העבר והעתיד מקפלת בתוכה את היפוכה: ביטול כל הזמנים. קפאון. הווה נצחי. כאשר יתחדשו הימים כקדם ותיכון מלכות שמים הכל יעמוד מלכת, היקום ייעצר. התנועה תסולק ועמה יורחק גם האופק… ׳וגר זאב עם כבש׳ – לא בשביתת נשק זמנית אלא אחת ולתמיד: אותו זאב. אותו כבש. בלי אוושה ובלי משב רוח. ביטול המוות דומה בכל למוות. הביטוי העברי המיסטי ׳אחרית הימים׳ פירושו: אחרית הימים. פשוטו כמשמעו״
לרוב אנחנו מחלקים את הסוחרים לשנים כאלה שמגיעים למסקנה בצורה אובייקטיבית לבין כאלה הפועלים סובייקטיבית, ההבדל בין הראשון לשני הוא משך הזמן שלוקח להם להגיע למסקנה כלשהי, היות הגדרה אובייקטיבית של משהו אינה תלויה בזמן לעומת השנייה שתלויה בזמן. ודאי שאנחנו יכולים לתת הסבר למה כול אחד מרגיש ופועל כפי שהוא פועל, השאלה אף פעם […]
ראשית ודבר ראשון בסוף חודש נדבר על הנר החודשי, נר הכוכב המופיע בקצה של התנועה העולה ודאי מעיד על הססנות ומאבק, רבים עם סימן ראשון של הססנות או מאבק מחפשים לפתוח פוזיציה הופכית. אין ספק שכל תהליך מסתיים עם הסימנים הללו אבל לאל כל פעם שיש את הנר זה סימן לסוף תהליך.
תעלומת האובך העמום אנטואן דה ריווארול – סופר ופילוסוף צרפתי חד מחשבה ולשון כתב ״תעלומת האובך העמום היא זו המוסיפה קסם לרדיפה״. כמו יופי ועומק מיסתורין יש במשפט שלו האמת כל מי שיש בשוק ההון , אפשר לקרוא זאת מילה מילה והיא ממש שוק ההון ואז לקרוא זאת כמשפט תעלומה אובך עמום קסם רדיפה מצב […]
אחד הדיונים המתקיימים אצלנו מתי בנקודת הזמן נכון לפעול, כאשר המסקנה שלנו היא מסחר שמרני פועל בסוף יחידת הזמן ומסחר אגרסיבי בפועל בעת האירוע עצמו טרם סוף יחידת הזמןן, אך סוגר עמדה במידה והתמריץ לפתיחה לא מתקיים בסוף יחידת הזמן. הסיבה שאני פותח בצורה הזאת היא, התנהלות היום והסוחרים ביום המסחר לאור תצורתו, אתמול שוב […]