המשחק האינסופי – איך לנצח לאורך זמן

המסחר בשוק ההון נתפס פעמים רבות כאומנות טכנית – מקום שבו ההצלחה נמדדת ביכולת לחזות את התנועות הבאות בשוק, לנתח דוחות או גרפים בצורה מדויקת, ובהתאם לבצע החלטות מהירות ומדויקות. אך בשנים האחרונות הולכת ומתחדדת ההבנה שהמרכיב המרכזי בהצלחה במסחר אינו רק יכולת הניתוח שלך, אלא גם התודעה והיכולת לבצע בחינה פנימית. האמת הפשוטה היא שבלי הבנה עמוקה של עצמך, הסיכויים להצלחה ארוכת טווח נמוכים. ההתפתחות האישית והניהול העצמי הם לא פחות חשובים מניהול ההון.

אם להיות כנה – הכל קטן עליך!

הקשר בין בחינה פנימית למסחר

הקשר בין בחינה פנימית למסחר עשוי להיראות במבט ראשון כמסובך – אתה עלול לשאול ולתהות מה הקשר בין השווקים לבין ניתוח רגשות, פחדים ותחושות? למעשה, הקשר הזה ברור ועמוק. כל סוחר שמבלה זמן רב מול מסכים יודע שתחושות כמו פחד, חמדנות והססנות עשויות להוביל להחלטות שגויות. בשוק ההון, הרגשות המשתלטים עליך הם האויב הגדול ביותר, ויכולת הבחינה הפנימית היא מה שמאפשרת לך לזהות את ההשפעות שלהם ולמנוע מהן לפגוע בביצועים שלך.

פול טיודור ג’ונס, אחד הסוחרים המוצלחים בעולם, סיפר פעם שהסיבה המרכזית להצלחתו היא היכולת לזהות את השתלטות רגשותיו בזמן אמת ולהתעלם מהם כשהם מסכנים את שיקול הדעת שלו. הוא הבין שהשוק הוא אכזרי, והוא לא סלחני כלפי מי שנשלט על ידי פחדים או שאיפות לא מבוססות.

למה בחינה פנימית חשובה לסוחרים

התארגנות מוצלחת היא עניין של תכנון… גם אם אתה פינגווין על חוף קיץ.

בדיוק כמו כל משוב, הבחינה הפנימית במסחר מאפשרת לסוחרים לבחון את החלטותיהם, להבין את הסיבות להצלחות ולהפסדים ולבצע התאמות שיאפשרו להם להשתפר בעתיד. בחינה פנימית נכונה דורשת כנות מוחלטת, התמודדות עם הטעויות והכישלונות וזיהוי דפוסים נפשיים שמובילים להחלטות שגויות הוא הגשר בין דשדוש במקום לבין הפיכתך לסוחר רגוע, נהנה ורווחי באופן עקבי.

לדוגמה, סוחר שמתקשה לשחרר עסקה מפסידה עשוי לגלות, דרך הבחינה הפנימית, שהפחד מהפסד הוא זה שמונע ממנו לפעול בצורה מושכלת, הוא רוצה להימנע מלשים חותמת על ההפסד. אחרי שמבינים את הבעיה הזו, ניתן לנקוט צעדים כדי להתמודד עמה, כמו הגבלת הפסדים ברמה ברורה ומחושבת מראש. בכך, הבחינה הפנימית הופכת לכלי חשוב המסייעת בשיפור מתמיד, תוך הכרה ההשפעות הפסיכולוגיות הפועלות עלינו במהלך המסחר.

כשהצב בוחר מגפיים ורכב שטח – תזכורת שהמפתח להצלחה הוא סבלנות, לא מרדף מהיר.

הערכה עצמית: גורם מכריע במסחר

אחד הנושאים המרכזיים שניתן לבחון דרך הבחינה הפנימית הוא ההשפעה של ההערכה העצמית הנוכחית שלך על התוצאות במסחר. ההערכה העצמית הנוכחית שלך כסוחר היא גורם מרכזי המשפיע על הביטחון שלך בקבלת החלטות. כאשר ההערכה העצמית חזקה, הביטחון מתגבר, מה שמוביל למיקוד החלטות נכונות יותר ולאומץ לפעול בהתאם לתוכנית שלך. לעומת זאת, פגיעה בהערכה העצמית יכולה לדרדר אותך לעבר כישלונות נוספים. סוחרים רבים מוצאים את עצמם במעגל של טעויות חוזרות, שבהן כל הפסד נוסף רק מחליש עוד יותר את הביטחון העצמי.

כאן בא לידי ביטוי הכוח של בחינה פנימית – ההבנה כיצד אתה רואה את עצמך ומה ההשפעה של תחושותיך לגבי עצמך על התוצאות בשוק. במילים פשוטות, ככל שההערכה העצמית שלך חזקה ובריאה יותר, כך יש לך סיכוי טוב יותר להצליח במסחר, ולפעול מתוך שיקול דעת ולא מתוך פחד.

בחינה פנימית כמנוף לצמיחה אישית

מעבר להשפעה על המסחר עצמו, הבחינה הפנימית מאפשרת גם צמיחה אישית רחבה יותר. סוחרים מצליחים מדווחים שוב ושוב על כך שהצמיחה הפנימית והיכולת להכיר במגבלותיהם עוזרת להם לא רק בשוק ההון אלא גם בחיים האישיים. ברגע שהסוחר לומד לזהות את ההטיות הפנימיות שלו ולשלוט בהן, הוא הופך לאדם מאוזן יותר, רגוע יותר ועם יותר ביטחון עצמי בקבלת החלטות – גם מחוץ לשוק.

לפעמים גם הטיפוס האיטי ביותר יודע מתי ללחוץ על הגז

הדבר הזה מחדד את האבחנה הפילוסופית שמסחר בשוק ההון הוא לא רק דרך לעשות כסף, אלא מסע אישי שבו הסוחר מתמודד עם עצמו יותר מאשר עם השוק. המסחר חושף את החולשות שלך – הנטייה לפחד מהפסדים, הדחף לרדוף אחרי רווחים, האמונה המוטעית שאתה יכול לשלוט בשוק – ודרך ההתמודדות עם החולשות הללו, אתה צומח כאדם וכסוחר.

איך לבצע בחינה פנימית במסחר

כדי לבצע בחינה פנימית יעילה במסחר, יש צורך להגדיר מספר שלבים מרכזיים:

  1. זיהוי התנהגויות חוזרות: ראשית, על הסוחר לזהות דפוסים חוזרים בקבלת ההחלטות שלו. האם יש זמנים שבהם אתה נוטה לקחת יותר מדי סיכונים? האם יש מצבים שבהם אתה נסחף אחרי הפחד ויוצא מעסקאות מוקדם מדי? הבנת הדפוסים הללו תעזור לך לזהות את ההטיות שלך.
  2. התבוננות רגשית: הבחינה הפנימית במסחר דורשת יכולת להבין את הרגשות שלך בזמן אמת. האם אתה נסחף אחרי תחושת חמדנות? האם הפחד מהפסד משפיע על השיקולים שלך? התבוננות רגשית בזמן אמת מאפשרת לך לקבל החלטות מבוססות ולא להיות נשלט על ידי רגשות.
  3. ביצוע תיקונים בזמן אמת: אחרי שזיהית את ההשפעות הרגשיות שלך, עליך לפעול כדי לתקן אותן. הגדרת כללים ברורים לעצמך – כמו הצמדות לתוכנית מסחר ברורה מראש או קביעת גבולות סיכון – תאפשר לך להתמודד עם האתגרים בזמן אמת ולשפר את תהליך קבלת ההחלטות שלך.
  4. משוב אחרי כל עסקה: אחרי כל עסקה – רווחית או הפסדית – חשוב להקדיש זמן למשוב. מה היו השיקולים שהובילו אותך להחלטה? האם פעלת לפי התוכנית או שהיית מושפע מגורמים חיצוניים? ניתוח אחורה של החלטות המסחר שלך יאפשר לך לשפר את העתיד.

דוגמאות מהחיים

הדוגמאות לסוחרים שהשתמשו ביכולת הבחינה הפנימית כדי להצליח הן רבות. אחד הסיפורים המוכרים הוא של ג’סי ליוורמור, סוחר אגדי מהשנים הראשונות של המאה ה-20, שהרוויח והפסיד הון מספר פעמים במהלך חייו. ליברמור היה ידוע כמי שביצע משוב על פעולותיו, ובמיוחד לאחר כישלונות. אחד השיעורים המרכזיים שלמד היה שהוא נוטה לפעול מתוך אופטימיות יתר כאשר הוא מצליח, וזה מה שהוביל להפסדים כבדים. בזכות הבחינה הפנימית, הוא הצליח לשפר את כישורי קבלת ההחלטות שלו ולשמור על איזון רגשי גם ברגעים של הצלחה.

גם ריי דליו, אחד המנהלים הבולטים של קרנות הגידור, ידוע כמי שהפך את הבחינה הפנימית לכלי מרכזי בשיטות העבודה שלו. דליו פיתח מערכות שלמות שנועדו לעזור לו ולעובדיו לנתח את החלטותיהם בצורה רציונלית ואובייקטיבית. הבחינה הפנימית איפשרה לו לבנות חברה המבוססת על שקיפות מוחלטת ושיפור מתמיד, והדבר הוביל להצלחה עסקית יוצאת דופן.

האתגרים שבבחינה הפנימית

עם כל היתרונות של הבחינה הפנימית, ישנם גם אתגרים רבים. הבחינה הפנימית דורשת כנות מוחלטת, וזו אינה תמיד קלה להשגה. לעיתים קרובות, אנשים מתקשים להודות בטעויותיהם או לזהות את ההשפעות הרגשיות שמניעות אותם. הכחשה והימנעות מהתמודדות עם הכישלונות הם אתגרים מרכזיים שהופכים את הבחינה הפנימית לכלי חזק, אך גם מאתגר מאוד.

לפעמים, כל מה שצריך זה להתרכז ולחשוב לעומק, גם אם אתה פיל בחליפה.

בנוסף, בחינה פנימית דורשת זמן ומאמץ. סוחרים רבים, במיוחד אלו העוסקים במסחר יומי, מתקשים להקדיש את הזמן הנדרש כדי לבצע משוב אמיתי על פעולותיהם. אך אלו שמצליחים להתגבר על האתגרים הללו ולבצע בחינה פנימית באופן עקבי, מדווחים על שיפור משמעותי בתוצאות המסחר שלהם.

סיכום: למה בחינה פנימית היא המפתח להצלחה במסחר

במסחר בשוק ההון, היכולת לנתח את עצמך ואת התנהלותך היא המפתח להצלחה. ללא בחינה פנימית, הסוחר עשוי למצוא את עצמו מבצע את אותן טעויות שוב ושוב, מושפע מרגשותיו ומקבל החלטות שגויות. הבחינה הפנימית מאפשרת לך להתבונן פנימה, להבין את ההשפעות הרגשיות על פעולותיך, ולבצע התאמות שישפרו את ביצועיך לאורך זמן.

לא מדובר רק בשיפור טכני – מדובר בתהליך של התפתחות אישית, שבו אתה לומד לשלוט ברגשות, לשפר את שיקול הדעת ולהיות אדם מודע יותר. ככל שתשקיע יותר בבחינה הפנימית, כך תגלה שאתה מתפתח לא רק כסוחר, אלא גם כאדם.

ואם בימים וחגים של מעגל השנה החלים בחודש תשרי, אתה מרגיש שהגיע הזמן לבחון מחדש את הדרך שבה אתה מתנהל בחשבון המסחר שלך, אז ייתכן שהבחינה הפנימית היא הצעד הנכון עבורך. לפעמים, הדרך הנכונה ביותר להבין את עצמך ולהתקדם קדימה מתחילה בשיחה פתוחה ומעמיקה על הדרך שעברת ועל צעדי התנהלות הבאים שלך. אני כאן עבורך.

גמר חתימה טובה

זהר ליבוביץ – 🐘-או-סוף המסחר שלך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 comments on “המשחק האינסופי – איך לנצח לאורך זמן”

  1. זהר היקר מאמר מדהים עמוק ומרתק כל כך נכון בחיים האמיתיים להבין עם עצמך מתי אתה טועה לעצור להתבונן ולבקש סליחה אני מדבר בשם עצמי בכל אופן. בזמן הקריאה של המאמר כל הזמן עובר לי בראש איגרת הרמב״ן
    ״ עַל כֵּן אֲפָרֵשׁ לְךָ אֵיךְ תִּתְנַהֵג בְּמִדַּת הָעֲנָוָה, לָלֶכֶת בָּהּ תָּמִיד:
    כָּל דְבָרֶיךָ יִהְיוּ בְּנַחַת, וְרֹאשְׁךָ כָּפוּף;
    וְעֵינֶיךָ יַבִּיטוּ לְמַטָּה לָאָרֶץ, וְלִבְּךָ לְמַעֲלָה;
    וְאַל תַּבִּיט בִּפְנֵי אָדָם בְּדַבֶּרְךָ עִמּוֹ.
    וְכָל אָדָם יִהְיֶה גָּדוֹל מִמְּךָ בְּעֵינֶיךָ:
    אִם חָכָם אוֹ עָשִׁיר הוּא – עָלֶיךָ לְכַבְּדוֹ.
    וְאִם רָשׁ הוּא, וְאַתָּה עָשִׁיר אוֹ חָכָם מִמֶּנּוּ – חֲשֹׁב בְּלִבְּךָ כִּי אַתָּה חַיָּב מִמֶּנּוּ, וְהוּא זַכַּאי מִמְךָ; שֶׁאִם הוּא חוֹטֵא – הוּא שׁוֹגֵג, וְאַתָּה מֵזִיד.״

    הרבה פעמים אנחנו מרגישים שאנחנו יודעים הכל והכי טוב ותמיד צודקים ואז מתחילים לעשות טעויות ואפילו שזיהיתי שטעיתי אתה לא חוזר בעצמך ואז זה כדור שלג שיכול להגיע למקומות ממש לא טובים. הדבר דומה לעסקה שאתה מבין שטעית ובכל זאת לא חתחת את ההפסד בזמן.

    לסיכום זהר אני חייב להגיד שוב מעבר למורה ומנטור של מסחר בשוק ההון אתה מורה ומנטור לחיים.
    חג שמח וגמר חתימה טובה צום קל ומועיל.

יכול לעניין אותך גם...

צרו קשר

1599-5000-20
zohar@zohartrade.com
לחי 31 בני ברק
© 2019 זהר ליבוביץ׳
Digital Workshop
Powered by: Simply
envelope-omap-markerfacebook-squarephonecross